kisah memasak.

salam.


setelah menunggu hampir 2 jam,akhirnya dlm pukul 3 gas sampai jgk.dgn penuh tegas aku tanya budak yg hantar gas tu.


"kenapa lmbt sgt?"


budak tu jwb,


"hari ni byk gas kena hantar la kak.sy sorg je pulak tu kerja hari ni."


yela tu dik.aku mls nak bertekak.dpt je gas aku terus masak.dah lama rasanya tak memasak.almaklumlah bila kat kg. halaman semua dah disediakan oleh mak.aku sediakan perut je.hehe.


dok pikir2 nak masak apa,kakak aku bg cdgn suruh masak "AYAM MASAK NEGRO".mesti korang tak penah dgr kan?aku pon sama jgk.kakak aku mmg suka masak ayam msk negro ni.dia yg kasi resepi kat aku.nampak mcm sng,tak pakai byk bahan pon.maka aku pon cuba la buat.selain tu,aku masak sayur sawi masak sos tiram ala cina.1st time jgk buat.aku amik resepi kat pakcik gugel.hehe.


meh aku share dgn korang resepi AYAM MASAK NEGRO.


ni yg aku masak kjp td.warna dia mmg hitam sbb tu namanya Ayam Negro.haha.

bahan-bahan:

  • ayam yg tlh dipotong
  • bwg kecik yg dihiris(bwg ni kena byk ye.makin byk ayam yg korang nak msk,makin byk bwg.mcm aku td masak dlm 4-5 potong ayam,so aku guna 6 biji bwg).
  • kicap masin
  • kicap manis
  • kicap cair
  • cili kisar
  • air
cara memasak:

  1. mula2 goreng ayam (goreng kosong aje ye.tak payah letak kunyit/garam).kalau dah goreng angkat lps tu letak tepi dulu.
  2. goreng bawang2 yg dah dihiris.biar sampai agak2 garing.jangan sampai hangit pulak tau.agak2 dah mcm nak garing tu terus angkat.
  3. kisar bwg yg dah digoreng td halus2.
  4. panaskan minyak.(jgn byk sgt)
  5. masukkan sedikit cili kisar.
  6. kemudian masukkan bwg yg dah dikisar td.lps tu gaul rata.
  7. lps tu masukkan kicap masin,kicap manis dan kicap cair.semua ni main agak2 je ye.masukkan air sampai dia berkuah sikit..kalau rasa nak byk kuah,ltk byk sikit air.tp better jgn byk sgt air sbb nnti tak sdp.
  8. last sekali masukkan ayam yg dah digoreng tu.gaul rata sampai sebati.
  9. kalau rasa mcm tawar,letak lg kicap masin td ataupun garam.aku prefer ltk kicap masin lg.
  10. siap utk dihidang.
selamat mencuba.:)

p/s: suka cuba resepi yg baru.hehe.





Terima Kasih baca KISAH aku.

10 penyibuk:

FEENA ZAIN said...

ayam hitam afrika xde? ayam pedas uganda ke? hahaha

miss yanyan said...

apa kata ko yg cipta resepi tu..hahah

FEENA ZAIN said...

haha...senang cte... ko tumis bawang2 sampai hangit... so mmg sesuai la ayam hitam afrika tuh.. hahahaha

miss yanyan said...

hahahah...citt..mcm org gak la kan..mesti 'tak lalu'..wakakka

HMK World said...

ini bulleh mkn ke??? hehe

miss yanyan said...

mestile bulehh..apa daa..

HMK World said...

heheheh.... mana tau sakit perut plak kekekeke

miss yanyan said...

aku mkn sdp sgt bha..hahahah

Umee Meriani A.S said...

loike ayam.. sedap...

miss yanyan said...

stud, try la..haha..

Post a Comment

pengomen tegar

You are viewing "kisah memasak."
10 penyibuk Add your own!
Filed under Labels:
Posted on Monday, January 31, 2011
Subscribe through Atom feed.
 

Blog Template by WawaZameri.com