azam 2012.

bln lps aku perasan duit aku lajuuu je berjalan. gaji bln disember lmbt gila masuk sampai aku naik meroyan. dpt2 je gaji terus aku byr bil2 dan hutang2 yg ada. dlm masa sehari aku langsaikan semua, tak sdr sampai rm1300 aku guna. mak aiii. sadis sgt okeh!


utk gaji bln jan aku lum dpt lg, tp smlm aku dah wat bajet. aku masukkan list2 yg aku wajib byr. kira2 baki je ada sikit je. hmm, cmne la aku nak menyimpan utk masa dpn? kalu tiap2 bln rm100 je aku save, lambat lg la aku kawen. wakakakak. dpt gaji nanti pun byk hutang kena langsai. bln lps mmg byk belanje pun. sbb family wat party besday utk yg lahir bln 12, 1 & 2. bygkan la brp ramai nak beli adiah. duit mkn2 masa party lg kan. kwn kawen lagik. semua aku hutang dlu. dah sengkek xleh nak byr. maka dpt gaji kang kena langsaikan semua la.


maka dgn itu, aku dah wat azam. motip sgt bln 2 baru nak berazam kan?


1) hari2 breakfast mkn nasi goreng je. 
-aku skrg ni ketagih mkn mee sup tiap2 pg. mee sup tu semangkuk rm4. kalau aku tkr menu ke nasi goreng dah jimat dlm 2-3 ringgit. kalau nak mkn mee sup seminggu sekali je blh.


2) amik air masak kat opis je. 
- aku sbnrnya mmg jns style bwk bekas air g opis. pastu amik air masak kat opis je. tp sjk air masak tu asyik abis je, aku pun hari2 beli air mineral. sebotol yg kecik tu rm1. kalau hari2 beli, dah rm22 (x termasuk sabtu ahad). maka lps ni xyah beli dah air mineral, amik blk air masak kat opis.


3) kurangkan aktiviti berjimba2 terutamanya karoke
- no no no karoke terlalu kerap pd waktu mlm ok! harus jimat. nak karoke sebulan sekali je blh. (hrp2 mampu)


4) kurangkan mkn yg mahal2
- kdg2 nafsu terlebih. nak mkn hebat2. secret recipie la, mcD la, kepsi la. okeh aku ptt kurangkan. selain dpt jimat, dpt gak aku berdiet. tralalala.


5) kurangkan mkn mlm2
- time kerja aku biasa breakfast je, tgh ari x mkn. so aku mkn mlm. bila lpr di tgh ari, aku akan beli roti ngan air ceklat. so kalau lunch, mlm xyah mkn dah. roti ngan air ceklat pun xyah beli. ok lg jimat. 


6) kurangkan beli belah
- nak soping blh, tp make sure jgn sampai cecah ratus, blh? sbln sehelai baju atau sehelai seluar atau sehelai shawl je. ok yg ni aku yakin aku mampu. haha.


cara lain, hmm mgkin akan stop dulu byr ptptn. tu je yg blh. takkan nak stop byr duit kat mak kan? nak kurangkan pun aku tak sampai ati. sob3. hrp2 aku berjaya tunaikan azam aku ni. mampu ke?
Terima Kasih baca KISAH aku.

2 penyibuk:

QUE ADAMS said...

smp 1300? banyak gak komitmen ko ekhh ...huhu

miss yanyan said...

hmm tau xpe.. rasa mcm skit je kena byr.. tp byr2 tup2 x sdr byk tu.. huhuuh..

Post a Comment

pengomen tegar

You are viewing "azam 2012."
2 penyibuk Add your own!
Filed under
Posted on Wednesday, February 01, 2012
Subscribe through Atom feed.
 

Blog Template by WawaZameri.com